Pixajoy

Thursday, September 13, 2012

Home » Tips Mendidik Anak Mengikut Gender

Tips Mendidik Anak Mengikut Gender



* Ajaran haruslah seimbang asalkan tidak menyimpang naluri lelaki dan perempuan. Tak ada salahnya kalau lelaki diajar membasuh pinggan,mengemas rumah dan kerja-kerja yang biasa di lakukan perempuan. Dah besar nanti tak adalah tengok je bini buat semua kerja rumah. Yang perempuan pula tak ada salahnya kalau nak belajar betulkan paip, Kalau dalam keadaan terdesak misalnya tanpa ahli keluarga lelaki, wanita dah boleh berdikari.






22 comments:

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

a'aa betoi tu.. nanti xdalah tgk je is3 tu buat keje umah kan... penat gak is3 buat sorg2.. hihi

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Betul tu Muni. Takde salahnya lelaki belajar memasak. Nanti kalau dah keja atau dah kawin takdelah semua keja nak harapkan isteri :)

Che Rosliza Che mat said... Best Blogger Tips

tip yg menarik...

syiela said... Best Blogger Tips

saya ajar semua yg biru je.. sbb semua lelaki hehehhe

♥♥azatiesayang ♥♥ said... Best Blogger Tips

salam Puan kutu.K.atie ni ada sepasang cahyamata..mmg kena mendidik mereka adalh berlainan.Yg pompuan tu...mmg tips yg diberikn telah dipraktikkan

TP yg tuk tips mendidik anak llaki.... yg last tu cam xsanggup rasanya..hikhik

Ym.Bundle said... Best Blogger Tips

semua benda kene pandai buat la senang citer..senang nak hidup sendiri..

Rapunzeel Cikilolo said... Best Blogger Tips

aku main permainan perempuan waktu kecik, besar mcm ni jugak. kasar. haha

Nor Salmi said... Best Blogger Tips

Betul tu PK.. kalau dah kahwin, aman rumahtangga.. tiada rasa tak puas hati disebabkan bebanan kerja yg tak seimbang

Marya Yusof said... Best Blogger Tips

As salam Murni,

Setuju dgn sharing ni! Didikan kita yg penting kan... Hubby mmg marah kalau belikan Iman brg2 yg ala-ala girlish... :)

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Anak kakak semua perempuan. Ikut list di atas no. satu je agak kurang kakak praktikkan iaitu masa kecik tak sangat menutup aurat. Tapi bila dah baligh alhamdulillah mereka semua ikut lagi pula anak-anak kakak semua sekolah aliran agama.

Munnafendy said... Best Blogger Tips

yg ni sy kekadang ada gak ajar anak buah hubby (anak sndri takde lg kan).psl yg kecik tu (lelaki) suka sgt mengikut kakak die punya peel. nk tlng ke dapur,nk mekap..bila sy jelaskan tak boleh main ni utk pmpn je...adik main robot..ultraman...muka dia blur je...tp lama2 phm la tu...hihi

Masya said... Best Blogger Tips

iyerlah kan.. betull tu.....
amir anak sy tu .. pemalu sgt .. naik pening kt org ni .. nak soh dia berdikari kalau dpn org ramai.. sampaikan org kata dia manje.. xmoo berdikari kene ade adik ni .. ngee~~ kalau ade pun x ok lagi macam mane.. haru jer...

MulutPayau said... Best Blogger Tips

anak akak yg lelaki suka tolong kat dapur, tapi yg pompuan tak berapa rajin nak ke dapur...

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Nanti si adam ni, nk diajar semuanya. Senang. MA nk tunggu dia besar sikit aje... Nk soh basuh pinggan n masak. Hihihihi. Lepas tu, kalo emergency senang. Dh ada pembantu kecil di rumah

hyz said... Best Blogger Tips

mak bapak skg lebih suka bg anak glamer.... masuk tom tom bak lah.. aisshhhhh satu sen x ley pakai... ahha

LYAfrina said... Best Blogger Tips

tq for sharing. lya skarang pon dh mula ajr asya bertudung.tp x sepenuhnyer.. sbb dia still ade baju y x menutup aurat sepenuhnyer..cam dress... tp, kalo kena baju y sesuai.. mmg akn pakaikan tdung.. ye la.. thn depan dh xnak beli baju y x seusai lagi... insyallah..akn cuba praktif kan

fieda said... Best Blogger Tips

terima kasih berkongsi info yg sgt berguna ni..

fieda said... Best Blogger Tips

terima kasih berkongsi info yg sgt berguna ni..

fieda said... Best Blogger Tips

terima kasih atas perkongsian ni murni..

chii said... Best Blogger Tips

chii setuju ngan pandangan muni..lgpun anak2 skrg ni da mltipurpose..semua perkara boleh dilakukan as long kita didik dia dari awal..x boleh nak harap satu pihak je :)

sal ya said... Best Blogger Tips

hahaha... anak akak yang sulung tu walaupun ajar untuk pakai gaun masa kecik dia tetap nak baju panjang seluar panjang. sekarang ni nak pakai seluar ngn baju macam budak lelaki. bising kalau suruh pakai baju kurung walhal bukan tak ajar tp dia memerhatikan sekeliling. adehhh...

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

thanx 4 sharing. i like!