Pixajoy

Sunday, November 16, 2014

Home » Sambal Tempe Kentang Ikan Bilis

Sambal Tempe Kentang Ikan Bilis



Sambal tempe antara makanan peberet kami sekeluarga. Resepinya mudah saja. Semua orang pun tak buat kot! Sambal tempe kalau letak kacang tanah goreng pun sedap tau. Siapa yang suka hati dan pedal pun boleh letak. Yang ni guna ikan bilis dan kentang. Aku tempek gambar lama. 


Resepi Sambal Tempe Kentang Ikan Bilis : Potong dadu tempe dan kentang pastu goreng sampai garing. Ikan bilis pun goreng garing juga. Ketepikan kentang, tempe dan ikan bilis tadi pastu boleh mula buat sambal. Tumis bahan kisar (cili kering+halia+bawang merah+bawang putih) sampai garing, masukkan sos cili, garam dan gula secukup rasa. Boleh juga masukkan air asam jawa bagi yang suka. Kemudian masukkan ikan bilis,kentang dan tempe tadi. Gaul rata sampai sambal kering. Siap!






8 comments:

Diana Rashid said... Best Blogger Tips

lama tak makan nih..sedap nya..selalunya kalau beli tempe pun goreng gitu je..

nurbijen said... Best Blogger Tips

Sedapnya....
Kat sini agak susah nak dapatkan tempe..

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Sedap sedap ni.. saya selalu makan kalau kat kedai. Kalau kat rumah tak buat sebab nati saya sorang je melantak..orang lain xsentuh pun

LYAfrina said... Best Blogger Tips

memang sedappp ni

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

peberet sangat ni :)
lama dh x buat tgk pic pk telan ayaq liuq la pulak..haisssshh

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Saya pun suka. Saya tempe dengan kentang memang macam makanan ruji jadinya. Yalah,selama ni saya campurkan kentang dengan segala benda tapi terlupa kat tempe. Nak buatlah barang sekuali. Lepas tu makan sampai mabuk selama seminggu!

LiYa HaNiF :: said... Best Blogger Tips

lain kali kalau buat anta le sini sikit hehehe tetiba jadi tk malu lak .. haihhh ishhh

Sya Nadia said... Best Blogger Tips

Terliur lah.. Sedapnya..