Pixajoy

Wednesday, July 25, 2012

Home » Keropok Lekor Home Made

Keropok Lekor Home Made



Alhamdulillah 4 Ramadhan telah berjaya ditempuhi. Sebelum puasa dah angan-angan untuk teruskan momentum diet. Tak tahulah boleh berjaya ke tidak. Kena budget turunkan sikit berat badan supaya hari raya nanti aku dapat makan dengan meriah.kehkeh


Alkisah sudah beberapa hari aku teragak nak makan keropok lekor. Tapi kat pasar tempat aku ni susah sikit nak dapat keropok lekor yang sedap. Yang ada pun rasa tepung je. Aku memang agak berhantu dengan keropok lekor. Kira kegemaran aku dari kecik lagi. Terfikir stok ikan yang hampir kejung dekat dalam peti ais, aku dapat idea nak buat keropok lekor sendiri. Rupanya senang je nak buat keropok lekor ni. Pasal apa dari dulu tak pernah terfikir nak buat.


Walaupun mudah, aku berdepan cabaran juga dalam misi pertama kali membikin makanan famous orang pantai timur ni. Almaklum dah hampir 28 tahun hidup, aku masih belum berkenalan rapat dengan semua spesis tepung.  Resepi yang aku google semuanya tulis tepung kanji. Ada juga resepi tulis tepung kanji/tepung ubi. Aku cari dekat kedai cuma jumpa tepung ubi, so aku pun beli. Lepas tu aku jadi confuse seketika adakah tepung kanji dan tepung ubi berada pada kategori yang sama atau tepung yang berlainan?haha 


Bimbang juga sejarah mungkin berulang, jadi macam kuih buah melaka aku buat tempohari tak timbul-timbul. Rupanya salah tepung. Ada ke patut aku guna tepung beras. Rasa racun en suami kata!hoho.. Tapi lepas buat siasatan menyeluruh, aku dapat jawapan tepung kanji dan tepung ubi adalah sama.


Ini gambar lama. Yang aku buat dah selamat jadi taik!


Panjang membebel, aku nak share resepi mudah cara nak buat keropok lekor.


Bahan-bahan adalah Isi ikan ( aku guna ikan kembung je), tepung ubi dan garam secukupnya.


Caranya kisar isi ikan menggunakan blander kering. Masukkan isi ikan yng dikisar dalam bekas. Gaul sebati dengan tepung dan garam. Bentukkan panjang seperti keropok lekor kemudian rebus dalam air mendidih. Bila masak sejukkan seketika. Sedia digoreng bila-bila masa.


Aku buat dapat dalam 5 batang. Dua batang dah selamat dikerjakan budak chubby yang tak puasa tu. Tak habis-habis puji sedap sampai naik rimas ibu.haha..Lagi tiga batang aku makan dengan en suami lepas berbuka. Opss salah, aku makan tak sampai 5keping, yang lain semua en suami bedal!haha.. 







31 comments:

Marya Yusof said... Best Blogger Tips

As salam Murni,

Terima kasih byk2!! Sayang ketat2! Tengok je resepi ni terus gigih tanya maid ade ke tepung kanji aka tepung ubi kat sini... Nak buat kepok lekor! Sedapnye murni... Tp ikan kembong takde...mcmana tu.. belasah jelah guna ikan apa pun kan hehehe ;))

Gen2Merah said... Best Blogger Tips

wahh, dah lama saya makan kelopok lekor ni tau.. nyumm nyumi... Salam ramadan akak

lurun namzar said... Best Blogger Tips

klu nak bagi rasa ikan yang lagi ummppphhh, biasanya saya asingkan isi n tulang. tumbuk @ cincang halus2 isi ikan. *time rajin bleh la*

NzA said... Best Blogger Tips

feveret akak jugak tu maklumla org pntai timur....hehehe.....

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

a'aa kopok mmg senang je buatnya... cuma org yg xberapa nak rajin cam saya ni je yg xbuat2 lg.. hihii

lps tu duk heboh gtau org jual xsedap... tepung byk dr ikan.. heheh

amalina husna said... Best Blogger Tips

lah..igtkan susah..bleh than jugak ea kak.. tgk gmbar pon menyelerakan..=)

husna suka keropok lekor tp stail memilih jgak..xnak tebal sgt..xnak nipis sgt..hehe..

to aiman: haruslar puji supaya nnti ibu boleh buat lg..haha..

Ummi Iman said... Best Blogger Tips

Wah boleh buat biz kopok lekor ni ;)
Tgk pun dah tau sedap

SHAHZEE said... Best Blogger Tips

haduii gelak sorang2 baca cite akak ni.kelakar2 buat buah melaka ngan tepung beras kikiki..

wah kepok lekor buatan sendiri!macam x pcy je.sy nak try gak la.senang je ek..slmt bpuasa akak muni:)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

mmg ramai yg tersilap buat kuih buah melaka guna tepung beras..makcik sy penah..tomok penah hehe (dlm masterchef)


lps ni blhla jual kepok lekor hehe

Ym.Bundle said... Best Blogger Tips

memandangkan aku dah lama tak makan kopok leko aku kene cube resepi ko ni kutu..mekasih..hehe..

bleh gak cuba resepi terbaru aku untuk bulan pose ni.. kerabu bundle al ramadani

Joanna Yunus said... Best Blogger Tips

tak tahan baca tang "rasa macam racun" hehehehehe...

rindu le dengan Puan Kutu ni....

Farah Shamsudin said... Best Blogger Tips

dah lame tak merasa keropok lekor ni. selalu kirim je. tak pernah nak tau cara buat sendiri.. ni dah ade resepi, boleh try kan..thanx for sharing.

Masya said... Best Blogger Tips

wahh buat sendiri.. teruja baca... mesti sedapkan.. dah tentulah terjamin kebersihannya...

GreenJade said... Best Blogger Tips

hehehe baik punya sound incek suami

wahh boleh try buat gak ni.very de easy hehehe

Norsalmi said... Best Blogger Tips

Haha.. kelakar pulak bila baca tang "rasa racun" tu..
Rupa2nya mudah je buat keropok lekor ni ye.. Lepas ni bolehlah cuba.

puanbee said... Best Blogger Tips

oh guna tepung ubi , ingatkan guna tepung gandum ..nak try buat lah nanti

Cikgu Ma said... Best Blogger Tips

beranak lagi sorg la...baru la si comel tu tak puasa sorang2...hehe...

salam ramadhan...lama x singgah sini... =)

ummiarissa said... Best Blogger Tips

wah rajin bee buat sendiri....jimat dan sedap kan....

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Namapk yg PK bagitahu tu macam senang tapi kakak tak pernah buat selalu beli makcik yg jual kat van dia bawa dari T'ganu tau...

Keluarga kakak pun berhantu kalau makan keropok lekor:)

Izan Ishak said... Best Blogger Tips

blm pernah buat lagi kopok lekor sendiri... senang aje rupanya ye, tapi entah bila sampai seru nak buat sendiri...

anisalya said... Best Blogger Tips

akak tak rajin buat tapi husben rajin la. yg kena ulinya nnt akak jugak. hahaha...

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

salam...lama tak singgah:)
boleh cuba resepi ini thanks kak :)

Anonymous said... Best Blogger Tips

mesti sedap Puan Muni buat ni

chii said... Best Blogger Tips

fav chii gak.setiap kali g pasar mlm,mesti akn beli. tp suka yg kopok losong.ringan dan lembut. nanti kalo rajin,leh la chii follow resepi muni ni.hehe. tq

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

wahhh ira pn suka keropok lekor gak kak..tp xleh sll mkn sbb berminya..nt jerawat..ahaha :)

ira xrajin la nak buat..kihkih..

buatkan kak :p

MulutPayau said... Best Blogger Tips

akak suka makan keropok lekor tapi tak pernah buat sndiri.....

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

lupa la..hihi..

aiman nak duit raya kena dtg umah auntie ira tau!:)

ajak ibu sekali..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said... Best Blogger Tips

Salam puan kutu..klu buat sendiri mmg puas mkn..pastu bila rasa tingin jer..leh terus goreng.

Jom usha2 pemanggang ajaib yg k.atie jual..murah lgggg!

Myra Jay said... Best Blogger Tips

Sedapnya kopok lekor dah lama tak makan, nak buat tak sempat aka malas :D

Che Rosliza Che mat said... Best Blogger Tips

sedapnya kepok lekor...teringat kepok ganu hihihi

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

sedapnye kepok lekor! pandai kutu buat...