Pixajoy

Tuesday, October 01, 2019

Home » DIY Whipping Cream Mudah & Jimat

DIY Whipping Cream Mudah & Jimat



Haritu ada nampak resepi  lalu kat wall facebook, tengok bahannya semua dok biasa ada kat rumah kebetulan memang nak buat cheesekut apalagi terus printscreen dan buat.

Nak beli whipping cream ni boleh tahan mahal jugak,  kotak kecik pun dah berapa. Aku biasa tak beli pun sebab nak jimat. Tapi nak buat ni punya pasal sanggup pulak aku pi beli susu tepung.Hahaha

Rupanya nak buat dia senang ja. Aku tak guna mixer pun putar pakai tangan, lagipun kat rumah ni mana ada mixer. Buat kek apa pun aku guna tangan sado aku ni ja. Huhu

Resepi Whipping Cream

5 sudu susu pekat + 4 sudu susu tepung + 3 sudu gula + 1 sudu ovalette + sebekas ais batu (pecahkan kepada ketulan kecil senang nak mix). Masukkan semua dalam 1 bekas besar, gaul rata pastu mix pakai mixer. Minit pertama guna kelajuan paling slow, pastu minit kedua boleh tingkatkan kelajuan mix ja sampai tak nampak ais batu. At last boleh putar kelajuan paling tinggi dalam 2 minit. Nanti dia kembang semangkuk. Jangan overbeat ja. 

Yang aku versi tak pakai mixer. Malas dah nak putar lagi bagi kembang. Lagipun kalau beli pun tekstur dia camni gak kan. Janji rasa dia sama sebijik macam beli. 

Tada..  cheesekut aku guna whipping cream aku buat

Puas makan penuh whipping cream + cream cheese

Yang ni mula - mula buat tak letak whipping cream sebab baru jumpa resepi. Motif sangat nak letak jugak pic. Haha

Selamat mencuba!





2 comments:

zarul farhana said... Best Blogger Tips

Wahhh rajinya buat.

Siti Yang Menaip said... Best Blogger Tips

CT pun ikut mood. kalo rajin gunala mixer
tapi kalo malas tibai je. tapi most of the time kena rajin
hahaha sebab kalo x nanti kena bebel..