Pixajoy

Saturday, December 15, 2018

Home » DIY Scrub Muka

DIY Scrub Muka



Sejak anak-anak dah makin besar ni, ibu banyak sikit masa untuk diri sendiri. Muka pun dah macam kusam terabai lama. Kulit aku ni pulak walaupun jenis takda masalah tapi cepat sunburn, rimas la tengok tona kulit muka tak sekata badan.

Nak membeli produk yang melimpah dipasaran sekarang sakit otak nak pilih.  Aku pun sejenis takut merkuri racun semua, so marilah kita rajinkan diri DIY dijamin selamat tanpa was-was.

Scrub muka yang aku buat ni cuma guna bahan yang sedia ada kat dapur, jimat tak payah keluar modal, sesuai sangat untuk orang yang nak cantik tapi kemut macam aku. kehkeh.

Bahan-bahan DIY Srub muka :
Beras
Kunyit hidup or serbuk
Pes asam jawa

Sukatan tu agak-agak je la kan. Aku guna 1 pot kecil beras dengan seketul dua kunyit. 

Blend kering beras dan kunyit

Tekstur serbuk jangan terlalu kasar dan jangan terlalu halus, boleh simpan lama.  

Nak guna baru ambil ikut portion

Kacau rata dengan pes asam jawa, siap untuk lulur wajah


Lepas gosok muka aku biarkan scrub kat muka sampai kering baru cuci.  Rasa sejuk asam jawa, best.. fresh sangat. Kulit muka jadi gebu lembut je lepas cuci. Kebaikan skrub ni boleh tanggalkan kulit mati, muluskan dan cerahkan kulit muka.  DIY skrub ni boleh guna untuk badan juga. Allah ciptakan semua tumbuhan untuk kita nikmati kebaikannya, so key word dia kena rajin tau!





1 comments:

zarul farhana said... Best Blogger Tips

Betul. ..Kena rajin. .Saya buat seklai pas2 malas dh