Soalan: Hello, mak ada rumah?
Jawapan: Mak takda rumah. Abah ada pasal rumah ni abah yang beli.
Jawapan: Mak takda rumah. Abah ada pasal rumah ni abah yang beli.
Tekanan juga bila lain yang ditanya, lain pula dijawabnya. Kalau aku? Wajiblah bengang.. Gelihati ada juga!
Aku yang setiap hari mengadap panggilan telefon perlu sentiasa bermanis mulut gula-gula sebalang walaupun kadangkala terpaksa menahan telinga mendengar amarah juga ketidakpuasaan. Bukankah Petugas barisan hadapan melambangkan persepsi pertama orang ramai terhadap sesebuah organisasi? Bunyi macam best sangat. Tidak lama lagi akan dijumudkan pula hingga hilang sudah keistimewaan pada nama walaupun tugas hakiki ternyata tak akan berubah. Barangkali..
Selingan.haha..Rindu sama KDSI! |
Syukur gaji naik ye. Kan best kalau soalan pelanggan boleh jawab begini :
Soalan: Hello, may I speak to Puan Kutu please?
Jawapan: Maaf. Sini bukan balai polis.
Soalan: Hello, siapa disana?
Jawapan: Ntah. Saya kat sini, mana la saya tau siapa dekat sana..
Soalan: Selamat pagi, boleh saya bercakap dengan penyelia?
Jawapan: Nak cakap, cakap je ler. Buat apa tanya saya?
Jawapan: Nak cakap, cakap je ler. Buat apa tanya saya?
Soalan: Selamat petang, boleh sambungkan saya ke nombor 2323?
Jawapan : Maaf cik, nombor tak boleh disambung, hanya boleh dicampur.
Jawapan : Maaf cik, nombor tak boleh disambung, hanya boleh dicampur.
Soalan : Boleh saya bercakap dengan Siti Nurhaliza?
Jawapan : Maaf. Nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannya. Terima kasih.
Jawapan : Maaf. Nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannya. Terima kasih.
Soalan : Hello, tolong panggilkan saya nak bercakap dengannya.
Jawapan : Sila panggil sendiri. Saya sibuklah. Maaf ye cik.
Jawapan : Sila panggil sendiri. Saya sibuklah. Maaf ye cik.
Soalan: Hello..
Jawapan : Hello. Pusat sakit mental disini. Encik ingin mendaftar?
Jawapan : Hello. Pusat sakit mental disini. Encik ingin mendaftar?
Soalan: Hello, saya nak tumpang bertanya.
Jawapan : Maaf. Ini bukan kaunter pertanyaan.
Jawapan : Maaf. Ini bukan kaunter pertanyaan.
Soalan : Selamat tengahari, betul ke ini nombor 4323421?
Jawapan : Sila dail sekali lagi. Kalau saya masih menjawab betul le tu.
Jawapan : Sila dail sekali lagi. Kalau saya masih menjawab betul le tu.
Soalan: Assalammualaikum…
Jawapan : Waalaikummussalam..(papp!..Terus letak telefon. Salam kita wajib jawab kan)
Jawapan : Waalaikummussalam..(papp!..Terus letak telefon. Salam kita wajib jawab kan)
Jawab telefon mesti berhemah. Berangan bolehlah.hehe..
SUMBER ASAL : http://nizarazu.com/
38 comments:
itu harus ye!
baru kelmarin dlm kelas BEL blajaq manners dgn org skeliling..^^
cara menjawab tepon memang sangat perlu dititikberatkan...
yang mak ada rumah tu..memang dah betul dah jawapan yang diberi tu..hehehehe
hihii... kelakar la pulak..hihii.. tapi apa2 pun, kita mmg patut jwb telefon dgn baik n bernada lemah lembut...ahhaha
lambat sikit jenguk muni n aiman.. g umah adik + balik umah my MIL.. so, mood nak mengadap blog sedikit terbang melyang... cewahh... hihii
macam macam ragam orang ni kan.. meh no tepon nak tepon kutu dalam konti pulak.. nak tgk camana manis gula sebalang tu..hu hu
aduyai kelakar pulak baca n3 ni...comel je org yg brtenggek kt meja tu...
p/s: terima kasih krn mendoakan qaisara..hnya allah yg mampu membalasnya.....
Hahaha.....suka baca entri Cik Kutu..lawak habis.
Dulu, masa time keja hotel tu, adalah saya call bahagian EVENT team, mereka jawab
" hello..bursa saham Kuala Lumpur!"
Saya tergelak. Cisssssssssssss............
pernah keje kena angkat tepom customer.... senyum senyum.. hhee
kalau jwb cmtu, alamatnya tka lambat dapatla surat komplen.kahkahkah
berkomunikasi guna telifon nie pun sebnarnya ada adab dan tertibnya juga..
tapi sy selalu jer kena dgn org2 yg tak reti berbudi bahsa beli bercakap dlm telifon, mmg sakit hati...huhu...
gelihati...kalulah boleh jawab begitu mesti seronoklah life nih....
hihi...aah...penah jd reception dulu...kengkdg bengang gak ngn pemanggil...bt perangai kan....
hehehe kalau masuk raja lawak ni, golek2 zuan gelak :))
Owhhh... Letihnya menjawap telefon. Saya selalu senyum jawab call. Kecuali kalo time lunch, jawab tepon dgn suara nak x nak. X jawab, kita ada kt meja. Kalo jawab elok2, dia ingat kita suka di ganggu time lunch!
hehe macam pernah baca lawak jawab telefon ni tapi lupala baca kat mana
amboi posing kan maen.. siap dok atas meja.... merana meja tuh
bab nombor tak boleh disambung tapi boleh dicampur tu, luculah pulak :)
bkn dlm tepon sja..kat mane2 pon jawab soklan mesti berhemah..huhu
memang bukan mudah nak jawab telefon secara berhemah bila emosi menguasai diri.. tahniah kerana menjawab telefon dengan bergaya
Saya tambah satu lagi;
A'kum! Tak jawab berdosa,... jawab minat kat saya la tu :)
Jom baca ape manfaat Shaklee Omega Guard :-)
http://rafaliah.blogspot.com/2012/02/shaklee-omega-guard-apa-manfaatnya.html
hhe..tersenyum sendiri bila baca dialog2 kat atas ni..
boleh berangan je. kalau jawab mcm tu sure bos tendang smp ke depan pintu. muahaha...
hehe.. x diakui... kalo tgas bmain dgn customer ni mmg kdgkala agk memenatkan otak kan..layan mcm2 kerenah..
hihihi.. mmg lawak, sy paling fobia angkat phone kat pejabat tau.. takut tibe² kena marah.. lagi² bukan psl kerja kt huhuhuhu....
adoii..tergelak kak fieda baca entry ni tau muni..
hha.... mcm2 ragam :)
hahahah...kelakar, tp kalau la betul2 boleh jawab mcm ni.
gaji naik kak muni? bila mau belanja? haha
ahahaha..akk..
slh 1 dialog tu ira pnh tnye kat org y ira cal tu....ngeee..
mmg best kalo leh ckp ikut suka hati kita tapi malangnya tak boleh..kekeke ;p
selamat bekerja dgn gigih kak!
psss : noor murni tu akk ke?laaa..ahahaha..;p...kebetulan je ira join gathering tu..hanie y ajak..hee..kebtlan freekan..:)
wahaha kutu , kemain ko ye jawab fon sambil duk atas meja ..
kalau bee dpt custemer servis gitu memang terus tak nak berurusan dah ..
klako2 ...
hanie xsanggup kne keje angkat tepon ... :p
Gerangan siapakah, yg sungguh ayu gayanya.. melabuhkan punggung di atas meja? :D
kelakar semuanya... senyum2 sendiri aje depan lappy ni...
yelah... kelau keje camni mmg kena mulut manis sentiasa..
Kelakar pulak.. Lawak ptg hari.. hihi. Apa2 pun, budi bahasa perlu dijaga.. "Budi bahasa budaya kita"
nak try jawab tepon camni la..ahahah..tp ngn org ygda biasa la..ihiks
hehehe...jawab telefon memang berhemah...kalau orang sama salah no...memang kena hehehe..
hhahaha..kalo ko kawab phoen call cenggitu akutkak tau pa jadi.
aku paling tak suka jawab office phone call. hehee.. ada satu masa tu aku cabut wayar tepon.muahahahahaha
Post a Comment