Pixajoy

Tuesday, February 07, 2012

Home » Jawab Telefon Mesti Berhemah

Jawab Telefon Mesti Berhemah


Soalan: Hello, mak ada rumah?
Jawapan: Mak takda rumah. Abah ada pasal rumah ni abah yang beli.

Tekanan juga bila lain yang ditanya, lain pula dijawabnya. Kalau aku? Wajiblah bengang.. Gelihati ada juga!

Aku yang setiap hari mengadap panggilan telefon perlu  sentiasa bermanis mulut gula-gula sebalang walaupun kadangkala terpaksa menahan telinga mendengar amarah juga ketidakpuasaan. Bukankah Petugas barisan hadapan melambangkan persepsi pertama orang ramai terhadap sesebuah organisasi? Bunyi macam best sangat. Tidak lama lagi akan dijumudkan pula hingga hilang sudah keistimewaan pada nama walaupun tugas hakiki ternyata tak akan berubah. Barangkali..

Selingan.haha..Rindu sama KDSI!

Syukur gaji naik ye. Kan best kalau soalan pelanggan boleh jawab begini :

Soalan: Hello, may I speak to Puan Kutu please?
Jawapan: Maaf. Sini bukan balai polis.

Soalan: Hello, siapa disana?
Jawapan: Ntah. Saya kat sini, mana la saya tau siapa dekat sana..

Soalan: Selamat pagi, boleh saya bercakap dengan penyelia?
Jawapan: Nak cakap, cakap je ler. Buat apa tanya saya?

Soalan: Selamat petang, boleh sambungkan saya ke nombor 2323?
Jawapan : Maaf cik, nombor tak boleh disambung, hanya boleh dicampur.

Soalan : Boleh saya bercakap dengan Siti Nurhaliza?
Jawapan : Maaf. Nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannya. Terima kasih.

Soalan : Hello, tolong panggilkan saya nak bercakap dengannya.
Jawapan : Sila panggil sendiri. Saya sibuklah. Maaf ye cik.

Soalan: Hello..
Jawapan : Hello. Pusat sakit mental disini. Encik ingin mendaftar?

Soalan: Hello, saya nak tumpang bertanya.
Jawapan : Maaf. Ini bukan kaunter pertanyaan.

Soalan : Selamat tengahari, betul ke ini nombor 4323421?
Jawapan : Sila dail sekali lagi. Kalau saya masih menjawab betul le tu.

Soalan: Assalammualaikum…
Jawapan : Waalaikummussalam..(papp!..Terus letak telefon. Salam kita wajib jawab kan)

Jawab telefon mesti berhemah. Berangan bolehlah.hehe..


SUMBER ASAL : http://nizarazu.com/


                               


38 comments:

Unknown said... Best Blogger Tips

itu harus ye!
baru kelmarin dlm kelas BEL blajaq manners dgn org skeliling..^^

cheqna said... Best Blogger Tips

cara menjawab tepon memang sangat perlu dititikberatkan...
yang mak ada rumah tu..memang dah betul dah jawapan yang diberi tu..hehehehe

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

hihii... kelakar la pulak..hihii.. tapi apa2 pun, kita mmg patut jwb telefon dgn baik n bernada lemah lembut...ahhaha

lambat sikit jenguk muni n aiman.. g umah adik + balik umah my MIL.. so, mood nak mengadap blog sedikit terbang melyang... cewahh... hihii

ayu jamal said... Best Blogger Tips

macam macam ragam orang ni kan.. meh no tepon nak tepon kutu dalam konti pulak.. nak tgk camana manis gula sebalang tu..hu hu

NzA said... Best Blogger Tips

aduyai kelakar pulak baca n3 ni...comel je org yg brtenggek kt meja tu...

p/s: terima kasih krn mendoakan qaisara..hnya allah yg mampu membalasnya.....

HoneyBUZZin said... Best Blogger Tips

Hahaha.....suka baca entri Cik Kutu..lawak habis.
Dulu, masa time keja hotel tu, adalah saya call bahagian EVENT team, mereka jawab

" hello..bursa saham Kuala Lumpur!"


Saya tergelak. Cisssssssssssss............

msredcheesecake said... Best Blogger Tips

pernah keje kena angkat tepom customer.... senyum senyum.. hhee

Pen Biru said... Best Blogger Tips

kalau jwb cmtu, alamatnya tka lambat dapatla surat komplen.kahkahkah

Sya_Merpati Putih 88 said... Best Blogger Tips

berkomunikasi guna telifon nie pun sebnarnya ada adab dan tertibnya juga..

tapi sy selalu jer kena dgn org2 yg tak reti berbudi bahsa beli bercakap dlm telifon, mmg sakit hati...huhu...

azura said... Best Blogger Tips

gelihati...kalulah boleh jawab begitu mesti seronoklah life nih....

Yumida said... Best Blogger Tips

hihi...aah...penah jd reception dulu...kengkdg bengang gak ngn pemanggil...bt perangai kan....

Unknown said... Best Blogger Tips

hehehe kalau masuk raja lawak ni, golek2 zuan gelak :))

ida =) said... Best Blogger Tips

Owhhh... Letihnya menjawap telefon. Saya selalu senyum jawab call. Kecuali kalo time lunch, jawab tepon dgn suara nak x nak. X jawab, kita ada kt meja. Kalo jawab elok2, dia ingat kita suka di ganggu time lunch!

ROJAK said... Best Blogger Tips

hehe macam pernah baca lawak jawab telefon ni tapi lupala baca kat mana

hyz said... Best Blogger Tips

amboi posing kan maen.. siap dok atas meja.... merana meja tuh

Guru said... Best Blogger Tips

bab nombor tak boleh disambung tapi boleh dicampur tu, luculah pulak :)

jebengotai said... Best Blogger Tips

bkn dlm tepon sja..kat mane2 pon jawab soklan mesti berhemah..huhu

zool said... Best Blogger Tips

memang bukan mudah nak jawab telefon secara berhemah bila emosi menguasai diri.. tahniah kerana menjawab telefon dengan bergaya

shraqs said... Best Blogger Tips

Saya tambah satu lagi;
A'kum! Tak jawab berdosa,... jawab minat kat saya la tu :)

Kak Vit said... Best Blogger Tips

Jom baca ape manfaat Shaklee Omega Guard :-)
http://rafaliah.blogspot.com/2012/02/shaklee-omega-guard-apa-manfaatnya.html

Bardboo said... Best Blogger Tips

hhe..tersenyum sendiri bila baca dialog2 kat atas ni..

sal ya said... Best Blogger Tips

boleh berangan je. kalau jawab mcm tu sure bos tendang smp ke depan pintu. muahaha...

LYAfrina said... Best Blogger Tips

hehe.. x diakui... kalo tgas bmain dgn customer ni mmg kdgkala agk memenatkan otak kan..layan mcm2 kerenah..

Masya said... Best Blogger Tips

hihihi.. mmg lawak, sy paling fobia angkat phone kat pejabat tau.. takut tibe² kena marah.. lagi² bukan psl kerja kt huhuhuhu....

fieda said... Best Blogger Tips

adoii..tergelak kak fieda baca entry ni tau muni..

dalila said... Best Blogger Tips

hha.... mcm2 ragam :)

kimmie said... Best Blogger Tips

hahahah...kelakar, tp kalau la betul2 boleh jawab mcm ni.

Munn Jaafar said... Best Blogger Tips

gaji naik kak muni? bila mau belanja? haha

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

ahahaha..akk..

slh 1 dialog tu ira pnh tnye kat org y ira cal tu....ngeee..

mmg best kalo leh ckp ikut suka hati kita tapi malangnya tak boleh..kekeke ;p

selamat bekerja dgn gigih kak!

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

psss : noor murni tu akk ke?laaa..ahahaha..;p...kebetulan je ira join gathering tu..hanie y ajak..hee..kebtlan freekan..:)

puanbee said... Best Blogger Tips

wahaha kutu , kemain ko ye jawab fon sambil duk atas meja ..

kalau bee dpt custemer servis gitu memang terus tak nak berurusan dah ..

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

klako2 ...

hanie xsanggup kne keje angkat tepon ... :p

Ibu Yusuf Maryam said... Best Blogger Tips

Gerangan siapakah, yg sungguh ayu gayanya.. melabuhkan punggung di atas meja? :D

Izan Ishak said... Best Blogger Tips

kelakar semuanya... senyum2 sendiri aje depan lappy ni...

yelah... kelau keje camni mmg kena mulut manis sentiasa..

Salmi said... Best Blogger Tips

Kelakar pulak.. Lawak ptg hari.. hihi. Apa2 pun, budi bahasa perlu dijaga.. "Budi bahasa budaya kita"

Unknown said... Best Blogger Tips

nak try jawab tepon camni la..ahahah..tp ngn org ygda biasa la..ihiks

Cikrosecute said... Best Blogger Tips

hehehe...jawab telefon memang berhemah...kalau orang sama salah no...memang kena hehehe..

Hanie Dew said... Best Blogger Tips

hhahaha..kalo ko kawab phoen call cenggitu akutkak tau pa jadi.

aku paling tak suka jawab office phone call. hehee.. ada satu masa tu aku cabut wayar tepon.muahahahahaha