Pixajoy

Tuesday, February 14, 2012

Home » Dear Diet

Dear Diet



Mood agak tersesat kehutan belantara, makanya ekoran ENTRI INI,


Sejak sebulan yang lalu, aku tekad hendak mula berdiet. Tapi diet jenis apakah bila aku cuma mengurangkan jumlah nasi untuk lunch ditengah qembang (tengahari), yang lain semua aku bedal. Makan lauk toyu (kicap) dengan ikan goreng temenung pun sedap! Aku ni dah la suka skip untuk menyoqok (sarapan pagi). Kata pakar nutrisi, menyoqok tu wajib diambil kalau berdiet. Sungguh tak berkesan cara aku ye.


Orang dulu baguih sungguh tak payah bersenam sebab hari-hari dok dalam keleboq (lumpur), buat kerja bendang. Aku ni hari-hari dok dalam aircond. Dah la aku takdak  qiang (tenaga) untuk buat senaman. Alasan ja tu sebenaqnya malas! En suami kata jangan dok meqhela (gatal) sangat nak diet sedangkan beliau gak dok kata aku gemuk! Surat dibawah aku tulis buat tatapan,  





* Pandai gak korang kebanyakan faham loghat utara. Ayaq caq tu korang tau ke apa?hehe..




                                                



30 comments:

Unknown said... Best Blogger Tips

Salam Puan Kutu,

Moral of the story, goodbye lah Mr Diet ek...hehehe... kurangkan mkn mlm je Puan Kutu... eceh, yg berckp ni pun lebih kurang je...ihik ;p :)

LYAfrina said... Best Blogger Tips

hehee.. perkataa2 y dobold tu..kalo xde translate mmg x paham la.. ingatkan toyu tu msk taucu...

body lya pon naik mdadak skarang... smpai dh x muat seluar..

Ym.Bundle said... Best Blogger Tips

bini aku baca yang loghat utara tu pon ade yg dia tak paham lagi...ekeke..ayaq parit kalau tak silap haritu bini aku cakap..kalau salah dia tipu aku..hahaha

Pen Biru said... Best Blogger Tips

idgham yg bagus..hahah

cheqna said... Best Blogger Tips

air chor....
cheqna pun sdg berusha mengecikkan sedikit badan untk hr bahagia cheqna =)

Unknown said... Best Blogger Tips

husna ada buat survey..tnya sna sni..kbanyakan org yg diet nie diorg x mkn malam..tu jee..siang makan mcm biasa..ada stengah tu sbulan x mkan nasi..asyik cari mee or bnda lain..haha..husna x bleyh yg nie..bnda pling xleyh tggai nasi lar..

ayaq acaq tu ayaq longkang kan?? ^^

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

ayaq chaq tu kalu org trg sebut air co... alaaa apa ek nk pggil.. air yg kotor yg lumpur2 tu.. adoiiii... xtaula nk ckp pe... xreti nk explain..hihiii

deeya said... Best Blogger Tips

diet itu kadang2 menyeksa kak . membedal makanan itu best dan membuatkan si tummy begitu chumel ! tak yah diet la . haha !

Unknown said... Best Blogger Tips

:) toyu je yang tahu,....hahaha

Ayuni said... Best Blogger Tips

hikhik, mmg susah nk diet klau x disiplin...sye plak asyik ske makan coklat je....

Munn Jaafar said... Best Blogger Tips

kak muni, nak diet macam mana pun breakfast tak boleh skip tau,lg bgus mkn yg berat2, masa lunch baru mkn yg ringan sikit

Afasz said... Best Blogger Tips

nice ..

So Shy Lady (SSL) said... Best Blogger Tips

ssl pntang tak breakfast.

lunch n dinner pon... kahkahkah! patutlah prut dh rupa org pregnnt skrg neh! gud luck PK ;D

ayaq caq tu air longkang kot? teka je...

Jue said... Best Blogger Tips

keleboq (lumpur)qiang (tenaga)tu br dgr. unik perkataan tu...ayaq yg aku tau refer to air..tp sbb ko sbut ayaq cak aku mcm errr...la pe tu..nak tau! =P

hyz said... Best Blogger Tips

ce terai diet ikut jenis darah.... makan apa yang disyorkan mengikut jenis darah tu. boleh gugel...

Unknown said... Best Blogger Tips

Ayaq acaq tu hat orang jamu time kenduri tu kan? Tapi hat tu bukan acar ka? Teruskan berdiet untuk kesihatan Puan. :-)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... Best Blogger Tips

hehhe.. saya dah malas nk diet2 ne... kalau nak makan, sebat kn aje.. haha

Apple said... Best Blogger Tips

PK.. diet xberkesan, jom jog ramai2 kat tasik. Boleh tingkatkan kualiti jantung. Baguih dok ado.. Lol. Ntah btl pe ku kata ni. oghang utaram mai..

Izan Ishak said... Best Blogger Tips

yelah kutu, takleh skip sarapan kan kalau nak kurus. sbb nnti masa lunch kita akan mkn byk... ehhh... pandai cakap padahal izan pun sama.

NzA said... Best Blogger Tips

nak naik badan senang je PK ttp masalah besar bila nk turunkan blk....hu.hu.hu....

fieda said... Best Blogger Tips

tgh nk mendiet jgk ni tp mcm tak menjadik la plk..

Anonymous said... Best Blogger Tips

hehehe.... diet memang menyusahkan :)

azura said... Best Blogger Tips

kalau betul2 nak diet jangan makan malam kot Puan Muni, selalu tahan nafas untuk kempiskan perut, tidur jangan pakai bantal untuk kurangkan dagu berlapis dan kurangkan minum air (itu cara saya diet)...tapi saya lapar saya tengah malam pun boleh makan....hihi

Unknown said... Best Blogger Tips

chii pun nk diet gak ni..tp kejap je bertahan..x leh tahan la..asyik lapa je

Unknown said... Best Blogger Tips

Hehehe... bila rasa berat naik, i diet lah 2, 3minggu. Bila berat balik normal, belasah je makanan macam biasa... jadi... diet bila waktu memerlukan aje...

Hanie Dew said... Best Blogger Tips

aku diet gak skrg ni.cuma kurang kan makan nasi dan makanan berat. tapi sarapan wajib. lapar ooii..mlm tak makan.

ida =) said... Best Blogger Tips

sama la kita.... diet ke laut! hahha. saya bukan takat makan malam dengan bertambah2, siap makan eskrim lepas tu jadikan dessert konon.

al-kisah sbb nafsu makan sukar dikawal, sekarang ni, ajak member panjat tangga. opis tingkat 2 je. pagi2, panjat tangga sampai tingkat 7 pastu turun balik. cita2 nak naik lagi tinggi, tapi itu je yang terdaya wat masa ni. baru seminggu. berat tak turun pun... tgk la lagi 10 hari. heee

Cikrosecute said... Best Blogger Tips

diet jangan tak diet pk hihihi

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

ahaha xfhm!;p

alaa akk..xyah diet la..tp kan..kalo nak diet..tgglkan rutin makan tu smmgnya slh yea..kena mknnnnn utk pastikan kadar metabolisme tinggi tp kurangkan kuantiti..

sekian dr Doc Ira..ahaha

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

fuh ! pekat jugak loghat utagha kutu yek. banyak gak yg hanie baru tau arini .. hehe :p

diet pelan2 dulu kutu ... asalkn sihat bdn ... klu bdn lemah susah jugak kan