Pixajoy

Saturday, November 24, 2018

Home » Resepi Oden Mudah & Sedap

Resepi Oden Mudah & Sedap



Oden ni kan sekarang tengah in sangat. Mula-mula aku pun macam jakun apa benda la Oden yang depa dok gila sangat. Rupanya makanan jepun  yang didalamnya terdapat berbagai bahan yang direbus di dalam kuah.

Yang dijual kat family mart tu depa cucuk-cucuk kan.. Kita buat kat rumah kasi rebus je semua settle! Aku adjust sikit resepi asal yang aku google untuk rasa yang lebih umphh.  Let's check the receipe.


Resepi Oden

1 peket tomyam Adabi
2 peket asam laksa Adabi
Sedikit rempah cili ( bawang merah + bawang putih + halia + cili kering + ikan bilis,  blend semua ) 
Sedikit sos cili
Garam dan gula secukupnya
Campuran bahan steamboat ikut kesukaan

Cara - Cara

Masukkan air secukupnya dalam kuali pastu masuk semua bahan hingga mendidih kemudian masukkan bahan steamboat macam fish ball, fish cake, crab ball etc.  


Ni cara aku la sebab kat rumah memang sentiasa ada rempah cili siap blend dalam peti ais. Sos cili sebagai penambah perisa. Kalau nak skip dua ni pun boleh ikut suka la. 

Tauhu goreng, sayur dan telur aku rebus asing. 

Celur mee makan dengan mee la baru kenyang. Kita orang Malaysia.Hehe.. 

Ni kali kedua aku buat malam tadi makan dengan bihun. 

Pertama kali aku buat aku guna 2 peket tomyam dan 1 peket asam laksa.. Kali kedua 1 peket tomyam dan 2 peket asam laksa. Dua2 pun sedap. En suami dan anak-anak pun suka.  Hangpa must try! 






1 comments:

Nora Karim said... Best Blogger Tips

Sedapnya nampak... kita dah beli barangnya tapi belum buat lagi. Ni cuti sekolah boleh buat. Meleleh air liur tengok 😅